Skærmbillede 2018-10-05 kl. 12.08.06.png

Som kommunikations- og pressemedarbejder, er den fornemmeste opgave at fortælle din organisations gode historier. Men at finde de gode historier, vinkle dem og eksponerer dem, kan være kompliceret. Jeg vil her give dig 3 små tips til, hvordan du håndterer arbejdet med dine fremtidige pressemeddelelser.

Overvej din histories nyhedsværdi

Når du skal formidle din historie, er det vigtigt du overvejer historiens synsvinkel, og ikke mindst historiens nyhedsværdi. Det siger måske sig selv, men journalister gider ikke læse en pressemeddelelse, der ligner de andre pressemeddelelser. Find derfor en vinkel på din historie, som er ekstraordinær, og som reelt set er en nyhed – eller som skriver sig ind i en regulær problematik. 

 

At skrive pressemeddelesen

Når du sender din pressemeddelelse ud til journalister, skal den være kort og præcis. Den skal være nem at læse, så journalisterne ikke skal bruge for meget tid på at finde ud af, hvad din pointe i historien er. En tommelfingerregel er, at din pressemeddelelse helst ikke må overskride én A4-side. 
En opstilling for en pressemeddelelse kunne se sådan ud:

·     Fængende rubrik der opsamler historien

·     Underrubrik der uddyber overskriften og opridser historiens agenda 

·     Brødtekst der beskriver historien

·     Citat fra central person i historien (Dette gøres for at historien bliver mere levende, og ikke bare er en informativ ”død” tekst).

·     Mere brødtekst om emnet

·     Evt. et citat mere

·     Kontaktinformationer til den ansvarlige for pressemeddelelsen

·     ”Om virksomheden”- tekst

 

Derudover er det en god idé at vedhæfte et billede eller video, som indkredser, hvad din historie handler om. På den måde bliver det nemmere for journalister at huske din pressemeddelelse. 

 

Udsendelse af den gode historie

Ved udsendelse af din pressemeddelelse, er der flere ting du kan gøre, for at dit budskab kommer frem i medierne.

·     Find relevante medier og journalister, som du mener, kan have interesse i din historie. Det er særligt en god idé at sende din pressemeddelelse til journalisternes egne e-mails og ikke redaktionsmailen, da journalisten får ”eksklusiv” adgang til din historie, som andre ikke kender til. Det skulle gerne vække journalistens interesse ydereligere.

·     Send pressemeddelesen i god tid. De fleste redaktioner har morgenmøder fra kl. 7-7.30. Send derfor din pressemeddelelse inden kl. 7, så er du sikker på, at journalisterne kan have historien med til morgenmødet – og hvad er bedre for journalister end dupfriske historier?

·     Når pressemeddelesen er sendt ud, er det en god idé at lave en opfølgning. Ring evt. til den enkelte journalist og spørg, om vedkommende har modtaget pressemeddelesen, og om vedkommende mener, at historien er interessant.